*** bij het verslag "Er was eens ....." - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Ruud - WaarBenJij.nu *** bij het verslag "Er was eens ....." - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Ruud - WaarBenJij.nu

*** bij het verslag "Er was eens ....."

Door: Ruud

Blijf op de hoogte en volg Ruud

01 November 2010 | Ghana, Bolgatanga

***
Een paar dagen later heb ik nog mijn broer hierover na gevraagd. Het bleek dat de moeder van de vrouw met kind, niet wou dat haar dochter bleef slapen, omdat dan haar man mogelijk zou denken dat ze vreemd aan het gaan was. Daarom stond zij er op dat ze in het donker nog een uur zou doorlopen naar het huis waar de familie van haar man woont (en dus ook haar man, want de mannen blijven in het ouderlijk huis wonen en krijgen een eigen hut in de compound, de dochters gaan bij de man wonen die zij trouwen). Maar de dochter wou niet alleen in het donker zo ver nog lopen en daar ging de hele discussie over .....
ik wil niet,
je gaat wel,
maar ik wil niet,
je gaat...
Uiteindelijk is mijn broer Josef dus in het donker meegelopen met zijn zus om haar bij het huis van de familie van haar man te brengen. En hij moest dus ook dat stuk weer terug lopen. In totaal twee uur!
Moet wel zeggen dat een Ghanees uur ook een half uur of een kwartier kan zijn, maar ook twee uur. Ditzelfde voor afstanden: mijn broer vertelde dat het naar zijn school wel 50 km lopen was en dat hij dat in drie uur doet. Blijkt dat deze school bij mijn werk in de buurt is en dat is 15 minuten fietsen, dus iets van 4 km. En dat is 1 uur 15 lopen.
Met de taxi naar sirigu was volgens mijn Ghanese collega 20 minuten, maar we deden er 50 minuten over.
Volgens de verteller van het slavenkamp liepen sommige slaven met hun voeten aan kettingen gebonden 6 weken lang van noord naar zuid (ongeveer 600 km) en dat deden ze zonder te eten.
Een vrouw die een community over traditioneel aardwerk maken heeft opgericht bleek 120 km te lopen om haar potten te verkopen in een ander district.
Op de heenweg naar Paaga deden we er een uur over met de auto. Aan onze collega vroeg ik doodleuk hoe lang het terugrijden was. Dit zou ongeveer 20 minuten zijn.
Mijn moeder vroeg ik wanneer haar dochter jarig was en hoe oud ze zou worden. De hele familie werd langs gegaan met deze vraag en uiteindelijk heeft het geboortecertificaat, dat toevallig in mijn kamer hangt, de uitslag gegeven: 5 oktober, 18 jaar.
Hoe oud was die oude vrouw die mee danste? Het meisje denkt na en zegt dat ze denkt dat ze 80 is. De levensverwachting in Ghana is 57 jaar en vrouwen van 50 zien er uit als 90, vrouwen van 40 als 60 en vrouwen van 20 als 30. Ik denk dat de vrouw dus iets van 45 jaar was.
Of te wel: afstand, tijd en leeftijd ....... ik geloof geen enkele Ghanees.

  • 01 November 2010 - 15:50

    Dolf En Ans:

    Hoi Ruud,
    Wij vinden het geweldig om jouw verhalen te lezen. Wij blijven dan toch een beetje betrokken. Het is wel een heel andere wereld daar en wij vragen ons af hoe je daar de mensen van alles duidelijk kan maken. Een voordeel is dat je de winterjas niet nodig hebt.

    Groeten

    Dolf en Ans

  • 01 November 2010 - 21:59

    Trees:

    hoi,

    je verhalen zijn echt geweldig. leuk om het op deze manier aan ons over te brengen. je kan denk ik best schrijver worden.
    gr.

  • 02 November 2010 - 16:42

    Ruud :

    Hoe ik mensen daar van alles en nog wat duidelijk maak?

    Dat is heel makkelijk: met handen, voeten maar voornamelijk met engels. Die taal krijgt iedereen op school en de meesten praten het, alleen dan in iets andere vorm.
    Dus vaak praten we dan ook langs elkaar heen :-), maar communiceren gaat op zich wel goed.

  • 03 November 2010 - 20:11

    Dick Verhoef:

    Hallo Ruud,
    Ik geniet van je verhalen, maar meer nog van de wijze waarop jij ze schrijft, hoe je met gevoel voor humor de mensen in hun cultuur beschrijft vind ik prachtig. Ik zou het wel weten, ik zou schrijver worden. Nog heel veel plezier tijdens deze unieke reis.
    Groeten, Dick en Nell

  • 11 November 2010 - 06:46

    Bea En Sjaak:

    Hallo Ruud,
    geestige verhalen die de fantasie prikkelen. Maar waarin je ondersteund door de foto's toch een aardig compleet beeld krijg van je reis

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Bolgatanga

Ruud

Actief sinds 01 April 2008
Verslag gelezen: 147
Totaal aantal bezoekers 54044

Voorgaande reizen:

01 Juli 2019 - 07 Augustus 2019

Tour-de-France 2019

04 April 2017 - 07 Augustus 2017

China: het land van de Chinezen

03 Juli 2014 - 01 Oktober 2014

Zwerftocht door zuid-west europa

03 Oktober 2011 - 23 December 2011

Nepal

23 September 2010 - 30 December 2010

Vrijwilligerswerk Ghana

12 April 2008 - 31 Mei 2008

Reis om de wereld in 49 dagen

Landen bezocht: