Verlenging verblijf - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Ruud - WaarBenJij.nu Verlenging verblijf - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Ruud - WaarBenJij.nu

Verlenging verblijf

Door: Ruud

Blijf op de hoogte en volg Ruud

18 December 2010 | Ghana, Bolgatanga

Hier even een berichtje voor jullie allen thuis: ik heb besloten om wat langer te blijven hier.

Nu mijn de einddatum die ik in de eerste instantie voor ogen had, aan het naderen is merk ik dat ik nog te veel dingen te doen heb om af te maken. Nu kan ik dit mogelijk ook nog thuis doen, maar het is beter om dit met mijn collega's hier te doen omdat ik dan beter dingen samen kan uitwerken. Dit is ook beter voor de overdracht aangezien ze dan betrokken zijn geweest en dingen niet zomaar in de la verdwijnen als ik vertrek.

Maar een andere reden is dat ik de laatste maand ook goed samengewerkt heb met een meid uit één van de achter gelegen dorpen hier. Het is echt zo'n dorpje in the middle of nowhere zonder enige beschaving dan ook. Volgens mij is niemand daar ooit naar school gegaan of buiten het dorp geweest met uitzondering van jongeren die naar een klein schooltje gaan dat sinds een paar jaar opgericht is, waar ik ook les geef.
Deze meid loopt daar met eten rond om te verkopen en heeft mij erg goed geholpen met het geven van de lessen. Dat is een beetje raar gelopen want waarom zou een etenverkoopster mij helpen met lesgeven. Maar ik had wat problemen met de klas en toen vroeg ik deze bijdehante tante of zij niet kon helpen, aangezien ze het zoveel beter wist.
Ondanks ze niks van het onderwerp seksuele voorlichting wist pakte ze de klas goed aan en op een gegeven moment bereidde we een half uur voor de les alles goed voor en konden we samen de hele les trekken.
Het verbaasde me dat ze zo slim is zonder enige opleiding dus ik ben wat met haar gaan eten om verder te praten. Ik bedoel, mensen die geen school hebben gehad spreken geen Engels, maar zij kan toch al wat uitspreken, af en toe met handen en voeten natuurlijk, maar toch begrijpbaar. Dus dat trok mijn aandacht tezamen met het snel oppakken van dingen.
En toen ik ziek was en op bed lag, is ze langs gekomen met lokale medicijnen en natuurlijk moest dat helemaal op mijn rug ingesmeerd worden. Niet echt vervelend wanneer alles pijn doet van de spierpijn.
En ze is erg knap.....

Ik ben ook nog bij haar familie twee keer thuis geweest maar dat was een wat minder succes. Hele tijd dat gezeur over geld geven voor een nieuwe kamer en voor het eten van de kinderen. Alles wat kapot was aan het huis heb ik te zien gekregen en al knikkend zei ik in het Nederlands: 'geen cent....., geen cent krijg je van mij zolang je de hele dag op je luie donder ligt.'
Daarop lachte de oude man, want knikken betekent ja, ook in Ghana.
Die meid is de enige die keihard werkt elke dag en voor het inkomen van het gezin zorgt. De rest neust een beetje op het land rond dat er erg verwaarloost bij ligt. Dat doet mijn eigen familie tien keer beter.

Maar goed, zelfs nog gemiddeld genomen met de familie er bij is zij erg leuk en tezamen met al het werk wat ik nog moet doen heb ik mijn ticket omgezet naar een open ticket. Waarschijnlijk dat het ergens februari wordt maar dat zie ik te zijner tijd wel.

Ik zal mijn blog gewoon verder bijhouden, maar aangezien het de komende vier weken vakantie is (en ik dus slecht toegang heb tot internet hier) zal ik slecht bereikbaar zijn.

Jullie horen nog van mij.

Fijne kerst en al vast een gelukkig nieuw jaar,

Ruud

  • 18 December 2010 - 15:02

    Strikkie:

    Succes ouwe! Denk dat het een goede keuze van je is!

    Kus uit Guatemala

  • 21 December 2010 - 12:37

    Gé:

    Dag Ruud,

    Bedankt voor je leuke verslaggeving. Ik krijg nu een beetje de indruk wat je aan doen bent. Het feit dat je overweegt langer te blijven geeft de indruk dat je het naar je zin hebt. Of speelt dat leuke meisje misschien een rol in het geheel? Amuseer je en Ans en ik groeten je uit een koud en besneeuwd Holland. We wensen je een goed 2011 toe.
    Kus van Ans en waarom ook niet van mij.

  • 21 December 2010 - 19:53

    Lien:

    Je spaghetti-recept was heerlijk!
    groetjes Lien

  • 15 Januari 2011 - 16:43

    Janneke:

    Ha die Ruud!

    Ik ben je blog aan het bijlezen en hoorde via Christie (lekker damesgetut) dat je langer bleef! Ben je alsnog meer Ghanees dan Nederlander :p. Goede keus om langer te blijven, want nu heb je die mogelijkheid nog! Ik ga even je laatste verslagen lezen en dan zie je mn reactie wel verschijnen!

    Groetjes, Janneke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Bolgatanga

Ruud

Actief sinds 01 April 2008
Verslag gelezen: 206
Totaal aantal bezoekers 53965

Voorgaande reizen:

01 Juli 2019 - 07 Augustus 2019

Tour-de-France 2019

04 April 2017 - 07 Augustus 2017

China: het land van de Chinezen

03 Juli 2014 - 01 Oktober 2014

Zwerftocht door zuid-west europa

03 Oktober 2011 - 23 December 2011

Nepal

23 September 2010 - 30 December 2010

Vrijwilligerswerk Ghana

12 April 2008 - 31 Mei 2008

Reis om de wereld in 49 dagen

Landen bezocht: