Mijn familie (2) - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Ruud - WaarBenJij.nu Mijn familie (2) - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Ruud - WaarBenJij.nu

Mijn familie (2)

Door: Ruud

Blijf op de hoogte en volg Ruud

16 December 2010 | Ghana, Bolgatanga

Anundie (16-12-2010)
Anundie is de moeder van Joseph, Millisent, Amoi en Josephine. Ze is 42 maar ziet er uit als 60. Ze werkt gigantisch hard op het land en in huis van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat. Natuurlijk zie ik alleen de weekenden en avonden, maar petje af voor wat deze vrouw doet. Het verbaast mij ook niks dat vrouwen zo snel slijten hier, want werken dat doen ze veel te hard.
Ze spreekt geen Engels dus communiceren blijft op het niveau van: 'goedemorgen/middag/avond', 'ik ga naar werk', 'tot ziens', en 'jij bent een goede kok'. En dan krijg ik altijd een hele vrolijke glimlach terug met wat frafra woorden er achterna.

Amulbolba (16-12-2010)
Voor haar geld hetzelfde als Anundie. Ze is echter denk ik 15 jaar ouder en ziet er uit als 75. Ze is de moeder van Ali, een zoon uit kumasi, een dochter die ik niet ken en de grootmoeder van Junior, Emmanuel en nog een meisje die ik sporadisch langs heb zien komen. Zij woont in een kostschool, wat hier normaal is aangezien de senior high schools ver buiten de stad liggen.
Amulbolba is 2 jaar terug in het donker door een taxi aangereden en die heeft haar enkel verbrijzeld. Deze ziet er dan ook heel raar uit en ze loopt erg mank. Maar toch dagelijks op het land werken en met zware dingen sjouwen.
Ik moet altijd erg lachen als ik vraag hoe het met haar gaat: 'Amulbolba anwoihnie'. Dat klinkt zo gek. Als ze antwoordt liggen we beide in een deuk, net als de rest van de familie: 'Amulbolba an son' => Amolbolba gaat goed. Erg grappige vrouw die me graag haar soep komt brengen als ik die van Anundie op heb opgegeten. Anundie is namelijk de aangewezen moeder van mij die mij van eten voorziet tezamen met Milliset. Maar omdat ik ook het eten van Amulbolba wil proeven ben ik het zelf gaan halen, wat nu routine is geworden dat Amulbolba mij ook vaak eten komt brengen als ik met het bordje van Anundie klaar ben.

Millisent (14-12-2010)
Zij is 18 en bijna klaar met 3e klas middelbare school. Ze studeert keihard, elke avond nadat ze eerst op het land heeft gewerkt of in de compound en nadat ze gekookt heeft. Ik snap niet waar ze de energie vandaan haalt want 's ochtends staat ze rond 5:30 op om water te halen (lees: een bak met water van 50 liter op haar hoofd), vervolgens naar school te gaan om jonge leerlingen aan te sturen bij het schoonmaken van het schoolplein, weer terug te komen om te eten thuis en vervolgens om 7:50 weer op school te zijn (dat is 3 keer 20 minuten heen en weer lopen elke ochtend).
In het weekend is ze blij dat ze niet naar school hoeft te gaan, maar dan werkt ze dus de hele dag op het land, of moet naar de markt om dingen te kopen of verkopen en moet dan weer terug om eten te koken.
Ze wilt later een verpleegster worden omdat ze dan mensen kan helpen die ziek zijn en ook haar eigen familie als die ziek is. Ook twijfelt ze of ze gaat trouwen en kinderen gaat krijgen omdat ze liever bij de familie blijft (en vrouwen moeten bij de man gaan wonen wanneer ze trouwen) en niks van mannen wilt hebben. Van de mannen in Ghana heb ik gehoord dat 50 % continu vreemd gaat, wat als normaal wordt geacht en vaak jonge vrouwen ongewenst zwanger maken. Deze achterlaten bij de familie die of niet voor ze kan zorgen, of ze uit huis schoppen, of wel voor ze zorgen......
Ze heeft een hele eigen smaak en eigen wil, en laat dit duidelijk merken. Verder trommelt ze er af en toe op los en danst erg goed.

Josephine (10-12-2010)
Josephine is een erg verlegen meisje dat bij junior in de klas zit, maar 2 jaar jonger is. Ik schrijf dit overigens precies de verkeerde kant op, wat betekent dat je eigenlijk van onder naar beneden moet lezen. Verwijzingen lopen dus precies de verkeerde kant op, maar dat is niet mijn probleem nu :-).
Ze houdt erg van dansen en trommelen en kan dit ook erg goed. Oh, vergeet ik helemaal te vertellen dat Emma ook erg goed en energiek kan dansen en dat voor een jochie van 6.
Maar na twee maanden kwam Joseffie (spreektaal hier) goed los en blijkt het een echte valsspelert te zijn en leugenaartje. Maar dan wel op een goede leuke manier. Ze is heel bijdehand en als ik haar voor de gek houd praat ze gewoon mee. Ze speelt ook voetbal!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Bolgatanga

Ruud

Actief sinds 01 April 2008
Verslag gelezen: 180
Totaal aantal bezoekers 53959

Voorgaande reizen:

01 Juli 2019 - 07 Augustus 2019

Tour-de-France 2019

04 April 2017 - 07 Augustus 2017

China: het land van de Chinezen

03 Juli 2014 - 01 Oktober 2014

Zwerftocht door zuid-west europa

03 Oktober 2011 - 23 December 2011

Nepal

23 September 2010 - 30 December 2010

Vrijwilligerswerk Ghana

12 April 2008 - 31 Mei 2008

Reis om de wereld in 49 dagen

Landen bezocht: