Wild Wild East (3) - Reisverslag uit Bandīpur, Nepal van Ruud - WaarBenJij.nu Wild Wild East (3) - Reisverslag uit Bandīpur, Nepal van Ruud - WaarBenJij.nu

Wild Wild East (3)

Door: Ruud

Blijf op de hoogte en volg Ruud

27 Oktober 2011 | Nepal, Bandīpur

Het is nog steeds niet duidelijk waarom dit ellendig lange verhaal 'wild wild east' heet. Daar ga ik nu mee komen.

Na 2 uur te hebben gewacht op het vertrek van de bus voel ik onder mij de motor starten. Ik zit met de clan van zes bovenop en we beginnen bij het ondergaan van de zon aan een tocht die mogelijk 30 minuten gaat duren.
Ik geniet van de warme wind die over mijn kale knar waait en van het uitzicht. Tot mijn verbazing zie ik dat mijn matties de geldcollector betalen. Dit doet hij struikelend over de spullen en mensen bovenop het dak van een rijdende bus.

Maar dan opeens staat de bus stil en gaat de man helemaal uit zijn plaat. Hij vloekt en tiert en het ziet er naar uit dat hij iemand de strot aan wil vliegen, alleen weet hij nog niet wie. De jongen naast mij, Salin, waarvan ik duidelijk heb gemerkt dat hij mij van begin af aan onder zijn hoede heeft genomen, praat op de man in tezamen met wat andere mensen en hij bedaart wat.
Blijkt dat iemand niet betaald heeft.
De rit gaat verder en het is inmiddels donker geworden. De bus schiet over de bochtige smalle onverharde weg heen en ik hoor van Salin dat we er bijna zijn.
Maar dan stopt de bus opeens weer. Er klinkt wat gescheld en ik zie opeens allemaal mensen de bus uit rennen, hoor rake klappen vallen en beneden om mij heen vliegen mensen elkaar allemaal aan. Het is echte serieuse shit waarbij zelfs iemand die op de grond ligt helemaal in elkaar wordt geschopt.
Salin loopt zenuwachtig achter mij heen en weer en zegt dat ik boven op de bus moet blijven. Nou ja goed, ik was toch al niet van plan om daar beneden rond te gaan lopen. Ik ben niet bang dat iemand mij iets zou aandoen daar, maar in het donker ben ik mijn beschermde status als blanke kwijt om de simpele reden dat je niet kan zien dat ik blank ben.
Ik vraag Salin of zijn vrienden veilig zijn aangezien ik alleen nog hem en een huilend meisje van de groep zie.
Hij zegt dat iedereen oké is en dan is opeens het moment om vlug van de bus af te gaan en ons rustig, onopvallend maar snel uit de voeten te maken.
Ik wil weglopen van de bus maar hoor wat gepiep van boven en het meisje is te bang om naar beneden te gaan. Salin wil me mee trekken maar goed, zij is gewoon heel erg bang en ikke niet, dus ik help haar van de bus af en met zijn drieën lopen we van het slachtveld weg.

Ik ben er uiteindelijk achter gekomen wat er gebeurd is, maar net zoals in Ghana moet je het 10 keer uitgelegd krijgen voordat je er iets van kan breien.
Om de ernst van dit incidentje wat te benadrukken: de volgende dag liepen er zeker 10 politie mensen in het dorp rond iedereen te ondervragen terwijl er in het dorp niet meer dan 100 mensen wonen.
Ik heb overigens een heerlijk avondeten gehad, een slaapplek op de kamer van één van die jongens en een geweldig ontbijt. Dus qua gastvrijheid is het hier prima. Laat dat niet ondergesneeuwd worden door deze gebeurtenis.

Maar wat blijkt: de broer van Salin zat ook op de bus en die heeft dus niet betaald. Daar is de kaartjesman achter gekomen en die is hem toen in elkaar gaan rossen. Andere mensen hebben hierbij geholpen maar weer anderen begonnen de kaartjesman te grazen te nemen....zoiets.
Het broertje is echter ontsnapt en uit angst voor verdere represailles is hij naar Kathmandu gevlucht diezelfde nacht nog. Dat is 7 uur reizen minimaal.
De politie is naar het dorp gekomen omdat de kans groot is dat het dorp van de kaartjesman fysiek verhaal komt halen bij het dorp van de wanbetaler.

Dus de volgende ochtend werd mij streng verzocht om niet veel langer te blijven en snel weer terug te gaan naar het busstation in Dumre om vandaaruit verder te reizen naar de start van de annapurna trek.

Dat heb ik ook gedaan, ben inmiddels al een stukje onderweg en heb volgens mij inmiddels mijn zillertal bike challange hoogte record verbroken: Ik zit nu in Chame op zo'n 2700 meter hoogte.

  • 27 Oktober 2011 - 12:40

    Charlie:

    Ruud Ruud Ruud.. Al een tijdje niet meer gesproken via whatsapp dus nu even hier bijgelezen waar je allemaal mee bezig bent. Geen wifi in de bergen ga ik maar vanuit?

    Anyway, als eerste mijn complimenten voor je schrijverstalent. Je Engels is ook niet slecht by the way. Heel erg leuk om je avonturen te lezen. Zit hier echt vol spanning achter de computer gekluisterd. Net alsof ik een goed boek aan het lezen ben. Alleen dat stukje over die buikloop had je best even achterwege mogen laten. ;)

    Goed om te lezen dat je bij aankomst meteen een aantal fijne mensen ontmoet hebt. Jammer dat het afvallen niet zo vlot ging. Speklap!
    Zal vast allemaal wel goedkomen, over 2 maanden heb je een wasbordje.

    Nou verder wens ik je heel veel plezier, avontuur etc. de komende tijd.

    O en niet te stoer doen he? Nu ik je verhalen lees kom je wat overmoedig op me over. Denk er aan: Hardlopers zijn doodlopers. ;)

    Groetjes Charlie


  • 06 November 2011 - 11:14

    Thomas:

    Yo Ruud! Goh, wat een verhaal met die busreis joh. Gekke Nepalezen ook! Tof dat je op dat moment in Chamce zat, wij zaten daar 2 dagen voor jou schijnbaar, we vetrokken de 26e om naar (Upper) Pisang te lopen. Ben nu weer in Kathmandu, gister alweer even wat gedronken met Om en de mensen hier! Heb je mijn smsjes nog gehad?
    Hoe dan ook, veel plezier met de rest van je trip en we spreken ongetwijfeld snel weer! :)
    Groet!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Bandīpur

Nepal

Mijn reis door Nepal

Recente Reisverslagen:

10 December 2011

het verre oosten (1)

10 December 2011

het verre oosten (2)

10 December 2011

het verre oosten (3)

06 December 2011

medereizigers

13 November 2011

Van besisharar tot Pokhara in 23 dagen
Ruud

Actief sinds 01 April 2008
Verslag gelezen: 169
Totaal aantal bezoekers 53784

Voorgaande reizen:

01 Juli 2019 - 07 Augustus 2019

Tour-de-France 2019

04 April 2017 - 07 Augustus 2017

China: het land van de Chinezen

03 Juli 2014 - 01 Oktober 2014

Zwerftocht door zuid-west europa

03 Oktober 2011 - 23 December 2011

Nepal

23 September 2010 - 30 December 2010

Vrijwilligerswerk Ghana

12 April 2008 - 31 Mei 2008

Reis om de wereld in 49 dagen

Landen bezocht: