Wat doe ik nu de hele dag? (4) - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Ruud - WaarBenJij.nu Wat doe ik nu de hele dag? (4) - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Ruud - WaarBenJij.nu

Wat doe ik nu de hele dag? (4)

Door: Ruud

Blijf op de hoogte en volg Ruud

03 December 2010 | Ghana, Bolgatanga

Donderdag: Opstaan, badderen, eten (oh, was ik vergeten te schrijven bij de andere dagen, maar ook in de ochtend TZ met soep en een droog half stokbroodje), fietsen, soms fiets ik met mijn grote broer Amoi mee. Altijd leuk om tijdens het fietsen met hem een praatje te maken. Zo leerde ik laatst dat de grote stenen langs de weg (van die 10 tonners) !groeien! door de weersomstandigheden in combi met stuifzand. Mijn andere broer voegde een andere keer er aan toe dat deze stenen leven. Maar goed......, ik vind het in ieder geval erg leuk om met mijn broer de berg te beklimmen en af te dalen, waarbij ik vaak te horen krijg: 'jou drive fast!'
Ja natuurlijk, ben niet voor niks een mountainbiker!

Op kantoor gekomen ook de gebruikelijke zaken, net zoals de dinsdag, alleen zit ik op de Abilba school van meester Victor. Meester Victor vind ik erg goed les geven: enthousiasmeert studenten erg goed, betrekt ze bij de les en kan goed orde houden......ze zijn bij hem allemaal muisstil.
Afgelopen donderdag was het in mijn les natuurlijk erg rumoerig, waarover ik nog wel een keertje een stukje apart ga schrijven, want dat moet je echt even horen. Maar meester Victor komt binnen, pakt een stok en mept er flink op los.......en het was stil.

Nu wil ik wel even een misverstand uit de weg helpen: ik had het idee gekregen van andere vrijwilligers, die bijna huilend vertelden dat kinderen hier geslagen werden, dat dit tot bloedens toe gebeurt. Natuurlijk had ik daar niet over doorgevraagd want slaan is natuurlijk uit den boze in Nederland. En het beeld van kinderen op school slaan is prehistorisch vanuit ons oogpunt en valt in de categorie slavendrijver, pooiers die hun prostituees mishandelen, katholieke bisschoppen die koorknaapjes misbruiken, bio-industrie, etc. etc. Maar als ik een klas van 60 leerlingen zie en wat een teringzooi het wordt als er geen orde is, dan zijn die waarschuwingstikken (die soms zacht zijn, soms hard, maar nooit dat ik iets heb van.....dat was erg hard zeg) misschien wel nodig. Anderzijds heb ik ook verhalen gehoord waarbij er wel letsel toegebracht was door leraren, maar als ik dat zo hoor zit bij zo'n persoon een flink steekje los. Ik heb dat op de 4 scholen waar ik ben geweest in ieder geval niet gezien, dus dat miepen van: ze slaan met stokken, oh wat erg ...... kom op, andere cultuur, andere kinderen, andere groepsgrootte, andere faciliteiten op school, dus andere methoden. Maar dat is mijn mening. Ik vind het erger hoe sommige dieren hier door mensen behandeld worden :-), maar dat is natuurlijk vanuit mijn vegetarische bril gezien.
Slaan is gewoon onderdeel van deze cultuur. Kleine kinderen meppen en stompen elkaar om te bepalen wie het eerste mag pompen bij de pomp, in de klas als iemand irritant is wordt er een mep of klets uitgedeeld door een medeleerling, ouders en oudere kinderen slaan kinderen als die iets niet goed doen, iedereen mept of schopt zijn/haar beest als deze in de weg zit of ergens is waar die niet mag zijn, docenten slaan leerlingen, alleen heb ik ouderen elkaar niet zien slaan (20 +). Het is hier heel normaal om te schoppen of te slaan als iemand of een beest iets niet goed doet.
Tevens denk ik dat iedereen hier ook een flinke olifantenhuid heeft als ik zie wat ze allemaal doen met hun lichaam: een half jaar lang elke dag door het akkers heen struinen met scherpe bladeren, op de grond slapen zonder matras of matje, elke dag in de brandende zon lopen en werken, koken op vuur dat je lichaam mee gaart, met de hand oogsten, dagelijks schoonmaken met de roe, etc. etc. Dus een tik met een stok voelt bij deze mensen anders aan dan bij ons.
Niet dat ik het goed probeer te praten, maar ik vind dat er nuances zijn die het niet vergelijkbaar maken met slaan in Nederland. Dus hierbij een wat genuanceerder beeld over mishandeling in Ghana :-)
Na de les waarin dus meester Victor laatst een paar tikken heeft uitgedeeld geef ik voetballes, ga naar huis, maak praatje met belman, eet, douche, tuk.

  • 05 December 2010 - 12:22

    Ellen:

    en terecht. Wie niet horen wil moet maar voelen :-P

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Bolgatanga

Ruud

Actief sinds 01 April 2008
Verslag gelezen: 184
Totaal aantal bezoekers 53804

Voorgaande reizen:

01 Juli 2019 - 07 Augustus 2019

Tour-de-France 2019

04 April 2017 - 07 Augustus 2017

China: het land van de Chinezen

03 Juli 2014 - 01 Oktober 2014

Zwerftocht door zuid-west europa

03 Oktober 2011 - 23 December 2011

Nepal

23 September 2010 - 30 December 2010

Vrijwilligerswerk Ghana

12 April 2008 - 31 Mei 2008

Reis om de wereld in 49 dagen

Landen bezocht: