Wat doe ik nu de hele dag? (5) - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Ruud - WaarBenJij.nu Wat doe ik nu de hele dag? (5) - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Ruud - WaarBenJij.nu

Wat doe ik nu de hele dag? (5)

Door: Ruud

Blijf op de hoogte en volg Ruud

03 December 2010 | Ghana, Bolgatanga

Vrijdag: hetzelfde als donderdag, alleen geef ik geen voetballes. Ben aan het einde van de dag wel kapot en voer dan niet zo heel veel meer uit.

Zaterdag:
In tegenstelling tot alle andere vrijwilligers die in het weekend hun gezin ontvluchten en in kuddes naar bezienswaardigheden struinen op vele uren van hen vandaan, blijf ik lekker thuis. Ik heb een leuk gezin en gedurende de week zie ik ze bijna niet, dus dat haal ik in in het weekend. Dat de anderen hun gezin ontvluchten kan ik mij overigens wel voorstellen: bij de één is er bijna niemand thuis in weekend, de andere ligt zo afgelegen van allerlei voorzieningen dat die graag één keer in de week de stad wil proeven of in een normale kamer wil slapen, een ander wil weer alles van Ghana gezien hebben, etc. etc.
Maar ik heb het geluk dat ik dagelijks in de stad ben en daarna binnen 20 minuten in de agrarische sector beland bij een alleraardigst gezin. In het weekend geef ik twee zusjes en één broertje computerles en dit begint nu langzaam zijn vruchten af te werpen. Mijn jongste zusje is nu al een stuk vrijer geworden in de omgang met mij (was in het begin wat verlegen) en doet nu graag spelletjes als domino, memorie en kwartetten met mij en haar twee broertjes. Ze kan erg goed vals spelen en is net als alle andere Ghanese kinderen een groot liegbeest.

Dat had ik nog niet verteld: alle kinderen hier liegen dat ze barsten, net als vele jongeren hier, en vooral verkopers. Liegen mag niet, grote doodzonde, net als sex voor het huwelijk, maar ze doen het allemaal en in grote proporties. En dan krijg ik op mijn donder als ik voor de gein een leugentje vertel. Er is een gezegde in Nederland vaak gezegd door vrouwen: 'er zijn twee soorten mensen die niet liegen: kinderen en dronken mannen.' In Ghana is dit gezegde: 'Iedereen liegt, behalve als ze dronken zijn.'
Natuurlijk heb ik het hier over de verhouding Nederland Ghana. Het is dus niet dat iedereen continu liegt. Maar er wordt qua verhouding veel en veel meer gelogen over dingen dan in Nederland. En dus vooral kinderen: elk geluid dat daar vanaf komt is een leugen ....... als het ware.

Ik ga verder met mijn zaterdagverhaal:
Verder nog met mijn broertje van allerlei plastic zakjes een deksel voor mijn emmer gemaakt door deze zakjes aan elkaar te smelten. Mijn broer heeft een kip geslacht en voor mijn ogen ontleed. Heel erg interessant: ik weet nu waar de eieren gemaakt worden in het lichaam en wat er eerder was: het was de kip, niet het ei.
In het begin van mijn verblijf hier in Ghana heb ik veel op het land gewerkt in de weekenden, maar dat werk is nu klaar. Alles is geoogst en het komende half jaar moet men leven van wat er van het land is afgehaald.
's Middags zie ik meestal mijn witte collega vrijwilligers in de stad waar we wat eten en drinken en bijpraten.

Zondag: Zit ik de hele dag bij mijn familie en doe van alles en nog wat en ook vaak helemaal niets. De vermoeidheid slaat meestal wel zondag in, soms ook op zaterdag.

Dit is dus hoe mijn hele week er ongeveer uit ziet!

  • 05 December 2010 - 12:26

    Ellen:

    Super interessant! Heb er verder niet veel commentaar op, maar leuk stukje :-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Bolgatanga

Ruud

Actief sinds 01 April 2008
Verslag gelezen: 183
Totaal aantal bezoekers 54005

Voorgaande reizen:

01 Juli 2019 - 07 Augustus 2019

Tour-de-France 2019

04 April 2017 - 07 Augustus 2017

China: het land van de Chinezen

03 Juli 2014 - 01 Oktober 2014

Zwerftocht door zuid-west europa

03 Oktober 2011 - 23 December 2011

Nepal

23 September 2010 - 30 December 2010

Vrijwilligerswerk Ghana

12 April 2008 - 31 Mei 2008

Reis om de wereld in 49 dagen

Landen bezocht: