Wat doe ik nu de hele dag? (3) - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Ruud - WaarBenJij.nu Wat doe ik nu de hele dag? (3) - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Ruud - WaarBenJij.nu

Wat doe ik nu de hele dag? (3)

Door: Ruud

Blijf op de hoogte en volg Ruud

29 November 2010 | Ghana, Bolgatanga

Woensdag: Woensdagochtend ga ik eerst naar de WC. Natuurlijk heb je nu zoiets van: 'Ja Ruud, dat weten we nu wel dat jij elke ochtend de boel daar een bruin tintje geeft!' Maar vergeet niet dat hier bijna nergens WC's zijn en dat ik, wanneer ik midden in de nacht zou moeten schijten, ik dit tussen 5 schapen, 4 geiten en 30 kippen moet doen in het kinderboerderij gedeelte van ons huis. Want buiten de deur poepen in de nacht is not done, veel te gevaarlijk. Mijn broer vertelde mij: 'Als jij 's nachts moet poepen en je wilt het niet binnen de compound doen, dan maak je mij wakker en dan ga ik met je mee naar buiten.'
Dus mijn lichaam heeft een eigen poeproutine aangemaakt waarbij ik tot 5 meter van de WC pot op mijn werk niks voel, maar waarbij ik binnen deze zone heel snel moet wezen om niet ….. nou goed, je kunt je er een voorstelling bij maken.
Woensdagochtend werk ook wat dingetjes uit, bijvoorbeeld dat ik werk met mijn Ghanese collega aan het maken van het plan. Dit houdt in dat ik uitgelegd heb wat een plan is, wat daar in moet komen en vervolgens dat samen met haar doen. Na een 10 tal uren verspreid over twee weken was het plan er en ik moet zeggen dat ze het goed opgepakt heeft. Dus voor het eerst wordt een activiteit die jaarlijks al 6 jaar gedaan wordt, volgens een plan uitgevoerd en wordt alles vastgelegd op de computer, zodat niet elk jaar bijna alles opnieuw verzonnen moet worden doordat degene die het vorige jaar heeft gedaan er niet meer is. Anderzijds: er was wel wat materiaal aanwezig, dan wel in versnipperde vorm, maar ik was de enige die er achter kwam dat het er was ...... en ik was er nog maar een maand. Overdracht (zoals op de dinsdag al beschreven) tussen vrijwilligers en tussen vrijwilligers en Ghanese staf is echt fantastisch hier ......ehummm.
Om 15 uur computerles aan leerlingen en het is erg leuk om te zien hoe mensen die nog nooit een computer hebben aangeraakt hiermee aan de slag gaan. Allemaal erg gemotiveerd en enthousiast. Ik was daarom erg blij dat ik deze lessen heb opgestart na al anderhalve maand voor veel te grote klassen hebben gestaan voor de seksuele voorlichting. Op de sappige details van geweld en tirannie kom ik nog terug, ik houd jullie in spanning.
Na de lessen even uitpuffen, praatje met beltegoedman, bergje, eten, slaapje.
Dit is mijn doordeweekse woensdag.

  • 30 November 2010 - 10:52

    Gé Tegel:

    Dag Ruud,

    Ik ben blij te horen voor het eerst dat je ook iets nuttig doet daar in Afrika. Ik lees je verslagen met veel interesse maar ik mis een beetje hoe Ruud het echt allemaal vindt. Je weet wel; gevoelens en zo. Hier in Holland is het koud en vriest het en er wordt zelfs al geschaatst en het is wit buiten. Leg dat maar eens uit aan die Afrikanen.
    Groet,



  • 30 November 2010 - 14:44

    Ruud :

    Je hebt helemaal gelijk Gé, het is nogal beschrijven geschreven. Ik zal er op letten als ik mijn reeks heb afgemaakt!
    Meteen naar de weerberichten gekeken en het is inderdaad haaks op wat hier is. Strak blauwe hemel, erg stoffig met al drie weken geen regen, 39 graden buiten, water dat uit de meren aan het verdampen is.
    Mijn collega's hoorde het met verbazing aan, maar kunnen zich er niet echt een voorstelling van maken denk ik.
    Maarten, mocht je dit lezen. Kan je mij een foto toesturen vanaf mijn balkon met sneeuw en al. Dan laat ik die hier zien! aub niet een te grote foto, die kan ik niet downloaden!

    Groetjes,
    Ruud

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Bolgatanga

Ruud

Actief sinds 01 April 2008
Verslag gelezen: 166
Totaal aantal bezoekers 53806

Voorgaande reizen:

01 Juli 2019 - 07 Augustus 2019

Tour-de-France 2019

04 April 2017 - 07 Augustus 2017

China: het land van de Chinezen

03 Juli 2014 - 01 Oktober 2014

Zwerftocht door zuid-west europa

03 Oktober 2011 - 23 December 2011

Nepal

23 September 2010 - 30 December 2010

Vrijwilligerswerk Ghana

12 April 2008 - 31 Mei 2008

Reis om de wereld in 49 dagen

Landen bezocht: