Bloederig offeren van kip (2) - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Ruud - WaarBenJij.nu Bloederig offeren van kip (2) - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Ruud - WaarBenJij.nu

Bloederig offeren van kip (2)

Door: Ruud

Blijf op de hoogte en volg Ruud

08 November 2010 | Ghana, Bolgatanga

........Opeens wordt de kip hoog de lucht in gegooid en half dwarrelend, half vallend als een baksteen komt deze op de grond terecht. Ik heb medelijden met het diertje en vraag me af of het niks gebroken heeft. Misschien is het nu wel dood door de val. Misschien wordt het nog straks dood gemaakt. Of misschien had mijn broer gelijk en was het beestje al dood. Dat laatste trek ik echter sterk in twijfel.
De voodoo man van de kippendans beweegt snel met zijn roede over de kip heen en weer en de mensen schouwen dit met grote ogen aan.
Opeens staat het diertje op en loopt dronken heen en weer.
'Zie je wel, hij is niet dood,' zeg ik opgewekt tegen mijn broer. Genietend van mijn gelijk kijk ik hoe het beestje heen en weer zwalkt en ergens in een hoek van de menigte verdwijnt.
Enerzijds ben ik opgelucht dat het beestje niet op een vreselijke manier geslacht is, anderzijds verwacht ik dat ik deze angsten nog een keer moet doorstaan wanneer het kippetje echt geslacht gaat worden.
'Wanneer gaan ze de kip nu dood maken?' vraag ik aan mijn broer, nu wil ik het weten ook.
'De kip gaan ze niet dood maken.'
Ik snap er helemaal niks meer van. Eerst komt er een ritueel waarin ongetwijfeld een kip doodgemaakt gaat worden. Vervolgens wordt er géén kip dood gemaakt. Mijn broer zegt dat de kip dood is, dat is hij niet en vervolgens zegt hij dat ze de kip niet gaan dood maken. Ben ik nu gek?
Op de terugweg lopen mijn broer, ik en een vriend van mijn broer terug naar huis. We praten wat, maar natuurlijk wil ik als universitair geschoold persoon vanuit verschillende bronnen het verhaal horen en de waarheid achterhalen. Van mijn broer word ik helemaal niks wijzer want die weet nog geen eens wat dood en levend is, dus ik wil weten wat er met dit ritueel bedoeld wordt en waarom de kip niet dood wordt gemaakt. In Afrikaanse rituelen gaat er namelijk altijd iets dood, dat gebeurt in elke film.
Ik steek het onderwerp aan. Voor degene die niet zo goed in Engels zijn heb ik het in het Nederlands vertaald:
'Hey, heb jij ook dat stukje met die kip gezien?'
Ik wil verder gaan vragen, maar onze grote vriend steekt meteen enthousiast van wal.
'Ja, knap he. De medicijnman gaf eerst het leven van de kip aan de geesten en was de kip niet meer in het land van de levenden. En toen heeft hij de geesten aangeroepen en de kip weer leven in geblazen. Knap hé?'
Mijn mond valt van verbazing open, vooral door die laatste toevoeging. Knap hé.
Alsof het echt waar is wat hij zegt.
Ik wacht nog even kort om te horen of ik een lach hoor, maar verslagen door stomheid hoor ik mij het volgende te zeggen:
'Ja, dat is erg knap,' en ik knik er bij alsof ik het heel erg knap vind.
Mijn broer knikt met mij mee en samen lopen we naar huis.
De volgende morgen besluit ik nog een andere bron aan te boren, mijn zus. Mijn zus is erg leergierig, 18 jaar, altijd in de boeken, weet van biologie, zit dus altijd in de boeken elke avond, is slim, en leest heel veel boeken, heel veel. Zij is dus goed te vertrouwen.
'Hey Millisent, heb je het goed naar ze zin gehad gisteren?'
Natuurlijk spreek ik niet in het Nederlands tegen mijn zus, maar ook hier heb ik het vertaald vanuit het Engels. Dus denk niet dat ik Nederlands praat tegen mijn familie want dat verstaan zij niet, alleen maar Engels of Frafra.
Ik ga nu verder met mijn verhaal:
Ik vroeg dus: 'Hey Millisent, heb je het goed naar ze zin gehad gisteren?'
Millisent had het goed naar haar zin.
'En eh, heb jij dat toevallig van die kip gezien?'
Ze knikt, dat heeft ze gezien.
'Ja, hoe zit dat nou eigenlijk? Ik kon niet zo heel goed zien wat er gebeurde met die kip.'
Ze geeft antwoord:
'Nou, de plek waar we waren dat is waar alle mensen genezen worden, daar wonen de medicijnmannen. En om te zien of er mensen de komende tijd gaan sterven wordt er een kip doodgemaakt. Als deze kip weer tot leven kan worden gewekt dan sterft er niemand.'
Ze vertelt het alsof het de gewoonste zaak is van de wereld en werkt ondertussen gewoon verder met hetgeen ze bezig is. Alsof ik had gevraagd of het eten al klaar is.
Ik knik en probeer dit wetenschappelijk verder uit te zoeken. Ik wil feiten, getallen, bewijs.
'Dus dat betekent dat de kip ook soms niet meer levend wordt?'
Millesent bevestigt dit: soms komt de kip niet meer tot leven.
'En dan gaat er iemand in de buurt dood?'
Millisent knikt.
'En ehm, binnen welke periode gaat dan iemand dood?'
Ze kijkt me vragen aan
'Binnen een maand, binnen een week, binnen een dag?'
'Er gaat altijd wel iemand dood,' zegt ze.
'En als de kip levend wordt dan gaat er niemand dood,'
Dit bevestigt ze.
'Dus de komende maand gaat er niemand dood hier in de buurt?'
Ze knikt weer.
'Dan kan ik met een gerust hart slapen,' zeg ik lachend.
Ze lacht terug en knikt: niemand gaat dood de komende tijd.

  • 09 November 2010 - 10:15

    Ellen:

    Mooi verhaal Ruud. :-) Kun je eens uitvogelen op welk gebied deze voorspelling betrekking heeft? Vindt vooral mijn moeder fijn want die vindt het maar wat eng dat ik naar Ghana ga :-)

  • 09 November 2010 - 10:38

    Ruud :

    De voorspelling heeft alleen betrekking op degenen die het geloven. Want wie ergens in gelooft, gelooft dat het waar is en ziet deze waarheid in alles en iedereen.
    Ik geloof niet dat het verhaal waar is. Dus als de kip dood was gebleven had ik het loodje niet gelegd. Mijn familie gelooft er wel
    in, dus daarom heeft mijn broer ali (nog geen foto van) net niet het loodje gelegd.
    Maar dat verhaal komt een volgende keer .......

  • 03 December 2010 - 17:21

    Danielle Kil:

    Ruud wat schrijf je leuk. Eindelijk een paar verhalen gelezen. De rest de volgende keer. Fijn Sinterklaas weekend.
    x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Bolgatanga

Ruud

Actief sinds 01 April 2008
Verslag gelezen: 236
Totaal aantal bezoekers 53800

Voorgaande reizen:

01 Juli 2019 - 07 Augustus 2019

Tour-de-France 2019

04 April 2017 - 07 Augustus 2017

China: het land van de Chinezen

03 Juli 2014 - 01 Oktober 2014

Zwerftocht door zuid-west europa

03 Oktober 2011 - 23 December 2011

Nepal

23 September 2010 - 30 December 2010

Vrijwilligerswerk Ghana

12 April 2008 - 31 Mei 2008

Reis om de wereld in 49 dagen

Landen bezocht: