'k Sta vast - Reisverslag uit Sint-Niklaas, België van Ruud - WaarBenJij.nu 'k Sta vast - Reisverslag uit Sint-Niklaas, België van Ruud - WaarBenJij.nu

'k Sta vast

Door: Ruud

Blijf op de hoogte en volg Ruud

15 September 2014 | België, Sint-Niklaas

Hallo allemaal,

Je zult het niet geloven: ben ik bijna thuis, sta ik hier al twee dagen vast op een tankstation vlak voor de grens bij Nederland. Dacht ik het zware onmogelijke Spanje en Portugal te hebben overwonnen, blijkt er nog een ander land te zijn waar mensen bang zijn voor het onbekende.....en het zijn niet de Belgen.

Het vervelende is dat hier alleen maar Nederlandse auto's stoppen. Heb net weer een rondje gedaan langs de benzine pompen en de picknick tafeltjes. Als ik dan een Nederlander aanspreek voel ik me haast een opsporing-verzocht crimineel die overduidelijk bezig is zijn volgende snelwegoverval te plegen: ze kijken angstig weg als ik netjes vraag of ze nog een plekje voor me over hebben; ze mompelen onverstaanbaar iets wat als 'Nee' klinkt, maar ook geen woord meer dan dat; vervolgens doen ze allemaal alsof hun neus bloed en alsof er ergens anders iets interessants te zien is, hopende dat ik dan vanzelf weg ga. Ik kom hier dus niet weg.

Het tankstation hiervoor, waar gelukkig ook nog normale mensen tankten, daar kreeg ik tenminste nog normaal antwoord bestaande uit een klein gesprek en een oprechte glimlach. Er stopte een Belg in een oude volkswagenbus die 5 km verderop moest zijn, maar toch wel even wilde stoppen voor een gezellig praatje. En de (niet-Nederlandse) mensen die voorbij reden zwaaide vrolijk of staken (ook) hun duim op. Maar van de Nederlandse auto's zie ik dit maar bij de helft. De andere helft kijkt chagrijnig voor zich uit waarvan sommigen mijn bestaan keihard negeren. Kom op mensen, jullie komen net van vakantie!
Dit verbaast mij, dit had ik niet verwacht. Als we het dan over cultuurshocks hebben tijdens vakanties, dan is dit er wel eentje. Wat zijn wij Nederlanders toch een stelletje asociale eikels.

Ik sla mij voor mijn hoofd terugdenkende aan de tijd dat ik in Spanje speciaal bordjes had gemaakt met Nederlandse tekst er op. Ik dacht: 'Als de Spanjaarden mij niet meenemen dan vestig ik mijn hoop wel op de zeldzame Nederlander die hier ergens rond rijdt, die pikt mij vast en zeker wel op'.
Stom, stom...........
[Karin, als je dit leest: je begrijpt dat jullie een uitzondering op de regel vormen. Helaas reden jullie aan de andere kant van Spanje :-) ]

Op het vorige tankstation had ik na een uur nog geen lift gekregen van de Nederlanders waar ik mijn zin op had gezet. Het leek mij namelijk leuk om door een Nederlander thuisgebracht te worden als afsluiting van de reis. Maar omdat stilstaand liften hier niet werkte besloot ik het maar mensen te gaan vragen.
Aangezien mijn landgenoten mij hier in de steek lieten liep ik naar een Belg toe. Deze man wilde mij wel meenemen maar moest 10 km verder zijn. De volgende Belg hoefde ik nog geen eens aan te spreken. Hij zag mij aan komen lopen met mijn liftbordje en zei: 'Ik kan je tot Sint Niklaas brengen. Stap maar in als dat goed is.'
En zo bracht deze goedheilige Belg mij naar dit tankstation net voor de grens van Nederland waar ik nu dus nog zit, al twee dagen.

Niet dat ik het heel erg vind. Gelukkig heb ik mijn gitaar waar ik inmiddels heel goed op kan spelen en heb nu voldoende tijd om mijn techniek te verfijnen. En ik heb al veel tijd doorgebracht met leuke mensen, dus kan nu wel even zonder. Tevens heb ik nu voldoende tijd om eens al mijn foto's en video's te bekijken.
Ook heb ik net mijn lifttechniek gemoderniseerd: op mijn smartphone heb ik een digitale commercial gemaakt om een lift te krijgen, ook nog eens op muziek. Hij is te vinden onder: https://1drv.ms/v/s!Auv3mlWfwAJRjgm2aOOC657Id1g_ . Wie weet dat er op de digitale snelweg meer te halen is.

Nou, de groeten allemaal. Ik ga maar weer even in mijn tent hier liggen en het zo weer eens proberen. Wie weet ben ik deze week weer terug.

Ruud



[Later toegevoegd: De mensen van het pompstation zeggen dat de film niet altijd synchroon loopt met de muziek. In dat geval kan je hem het beste even downloaden (knop links bovenaan) of het in een andere browser (bijv. chrome) proberen.]

  • 17 September 2014 - 09:50

    Trees:

    Jammer dat ik geen tijd heb anders kon ik je even ophalen, maar ja druk, druk, druk.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ruud

Actief sinds 01 April 2008
Verslag gelezen: 214
Totaal aantal bezoekers 53818

Voorgaande reizen:

01 Juli 2019 - 07 Augustus 2019

Tour-de-France 2019

04 April 2017 - 07 Augustus 2017

China: het land van de Chinezen

03 Juli 2014 - 01 Oktober 2014

Zwerftocht door zuid-west europa

03 Oktober 2011 - 23 December 2011

Nepal

23 September 2010 - 30 December 2010

Vrijwilligerswerk Ghana

12 April 2008 - 31 Mei 2008

Reis om de wereld in 49 dagen

Landen bezocht: