het verre oosten (3) - Reisverslag uit Mirchaiya, Nepal van Ruud - WaarBenJij.nu het verre oosten (3) - Reisverslag uit Mirchaiya, Nepal van Ruud - WaarBenJij.nu

het verre oosten (3)

Door: Ruud

Blijf op de hoogte en volg Ruud

10 December 2011 | Nepal, Mirchaiya

Mijn intuïitie typeert de sfeer waarin ik mij nu bevind als broeierig. Vooral omdat ik zijn ogen 10 minuten lang ondoorbroken in de linkerkant van mijn gezicht voel branden terwijl ik naar de TV aan het kijken ben, omdat hij mijn armbandjes erg interessant vindt en allemaal wilt aanraken, idem voor de stof van mijn broek die niet in Nepal te verkrijgen is volgens onze expert.
Nu weet ik dat Nepalezen, die blanken bijna nooit gezien hebben, ze graag even willen aanraken. Ik heb het regelmatig in de bus gehad door mannen en kinderen (, vrouwen nooit). Van medereizigers heb ik hetzelfde gehoord. In Ghana hebben ik en anderen hetzelfde meegemaakt, heel normaal dus.
Daarnaast zijn mannen hier die elkaar goed kennen en elkaar als broeder beschouwen heel erg close. Ik heb in de bergen gezien dat twee neven lepeltje lepeltje lagen in bed omdat het stervens koud was. Daarnaast aaien broeders elkaar vaak over het been of over de rug.... ook heel normaal.

Maar goed, hij is mij te aardig aan het worden, helemaal als hij mij vraagt om samen met hem in zijn bed te komen slapen....er is immers plaats genoeg voor twee. Ik schut mijn hoofd omdat ik wel merk waar hij heen wilt en vertel hem dat het geen enkel probleem is dat ik op de grond slaap op mijn uitstekend daarvoor geschikte slaapmat en erg warme (en goed af te sluiten) slaapzak.
Toch bevalt hem dit antwoord niet en hij staat er nogmaals op dat ik beter bij hem in bed kan slapen. Er zijn weinig dingen zeker in de wereld, helemaal in Nepal, maar één ding is zeker op dat moment: ik ga niet daar met die dronke geile gast in bed liggen....ook niet voor de gein.
Meerdere malen hoor ik aan hoe hij me toch probeert te overtuigen in bed te komen, maar geen kans van slagen.
Het lijkt wel of zijn (mogelijke) versier poging staakt en begint een beetje te bellen met iemand. Ik kijk met een wat geruster hart naar de film maar niet voor lang.
De deur gaat open en wat zullen we nou krijgen, er komt een gast nog even buurten. Kan natuurlijk altijd maar rond 22 uur gaat iedereen maffen, dus mijn vermoeden is dat die zuiplap die andere gast aan de lijn heeft gehad en heeft gevraagd om langs te komen.
Nog steeds kan het zijn dat dit een familielid is of buurjongen, maar eigenlijk weet ik al zeker dat die gast niet meer weggaat deze avond. Ze liggen lekker te babbelen met elkaar: hij leunend tegen de muur met opgetrokken knieen. Zijn maat liggend tegen de knieen, hem diep in de ogen kijkend en over de benen aaiend. De enige vraag die in mij herhaaldelijk blijft rondzingen is: zou die ook gekomen zijn als ik in dat bed was gaan liggen met zuipie zuipie? En zou hij er dan bij zijn komen liggen?Gelukkig heb ik hier niet in de praktijk hoeven achterkomen en na een uur liggen de twee lekker knus gezamelijk in bed te ronken....ik blij en kijk de film rustig uit.

Voor mijn gevoel heb ik de hele nacht met één oog open geslapen en in de morgen weet ik mijn god niet hoe snel ik mijn spullen moet inpakken en afscheid moet nemen. Aardige gast tot aan de whisky, erg gastvrij, maar ben blij dat ik de nacht goed ben doorgekomen.

Ik loop naar het centrum en ga de bus pakken richting Itari. Zeg gedag tegen de drie broers die bij de bushalte een kledingwinkel hebben en waar ik een aantal uur mee gesproken heb. Omdat het in het Oosten wat kouder is doneren ze me een wollen muts en beloof op de terugweg nog even bij ze langs te komen.

Ik stap in de bus en rij weg.

• 10 December 2011 - 15:21

Dick Verhoef:

Hallo Ruud,
    Jij maakt wel wat mee op zo'n "toevallige" reis. Overigens zou ik voortaan maar vertellen dat je getrouwd bent en 6 kinderen hebt, anders blijven ze je lastig vallen. Ik vind het wederom een voortreffelijk verhaal. Je moet er maar eens over denken om jouw verhalen te bundelen en er een boek van te maken, het is alleszins lezenswaard. Nog heel veel plezier en nog veel avontuur, blijf schrijven
    Groeten,
    Dick