Natuurlijk ben ik niet gebleven! (1) - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Ruud - WaarBenJij.nu Natuurlijk ben ik niet gebleven! (1) - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Ruud - WaarBenJij.nu

Natuurlijk ben ik niet gebleven! (1)

Door: Ruud

Blijf op de hoogte en volg Ruud

15 Januari 2011 | Nederland, Utrecht

Om jullie als lezer de ervaring mee te geven dat iemand die je kent een exotische vrouw/man mee neemt uit een ontwikkelingsland, en in alle rust iedereen in Nederland te kunnen bezoeken, heb ik het vorige verhaal op de site gezet.

Het is namelijk geen uitzondering dat vrouwen die naar Ghana gaan, uiteindelijk terugkeren met een Ghanese vriend of verliefd worden en een lange afstand relatie aangaan. Laat ik een getal noemen van 1 op de 10 om het wat concreter te maken. Verhalen over mannen met een Ghanese meid ben ik niet tegengekomen. Waarschijnlijk omdat er bijna geen mannen naar Ghana gaan, en natuurlijk omdat mannen veel nuchterder zijn :-).

Wat ik heb gemerkt is dat een deel van de jonge en oude mannen daar, heel graag een blanke vrouw aan de haak willen slaan. Als je blank bent dan ben je rijk, of je hebt een familie die veel geld heeft. In Ghana ben je als blanke al gauw rijk omdat daar is alles tussen de 4 en 10 keer goedkoper is, wat betekent dat je ook 4 tot 10 keer zo rijk bent.
Tevens kom je uit een land (Nederland, ze kennen het allemaal) waar je bijna alles gratis krijgt. De overheid betaalt alles voor je (studie, ziekenhuis) en tevens heeft iedereen een mooi groot huis, een auto, een mp3 speler, een computer, een fotocamera, dingen die in Ghana zelfs 2 keer zo duur kunnen zijn als in ons land. Dus dat betekent dat wij niet 4 tot 10 keer zo rijk zijn, maar 8 tot 20 keer.
Kwijlend vertelde mijn Ghanese vader het verhaal over het mooie land Nederland tegen mij: 'Het is een mooi land, alles is er goed, ik vind het daar fijn, Nederland is goeeeeeeeeeeeeeed, iedereen is daar blij. Daar heb je goed eten, mooie huizen, alles is er goed. Ik trek er mijn mooiste kleren aan en ga daar heerlijk eten. Nederland, zucht, wat een mooi land is dat. Eens ga ik er heen.'
Hij vertelde mij het, alsof ik daar nog nooit was geweest. Eerlijk gezegd ben ik ook nooit in zo'n land geweest, want het land dat hij beschrijft bestaat niet. Wij betalen 30 tot 50 procent van ons inkomen aan de overheid. We betalen huur voor ons huis of een bedrag voor de hypotheek, we betalen onze ziektekostenverzekering, waterschapsbelasting, afvalstoffenheffing, gemeentebelasting, wegenbelasting, etc. etc. Maar natuurlijk is hij al dat verhaal al lang weer vergeten. Nederland is zo mooi.
Velen Nederlanders werken voor het geld en kunnen niet (meteen) altijd alle luxe betalen die ze voor ogen hebben, daarvoor moet je soms lang sparen en dan moeten ze keuzes maken wat ze willen. Sparen in Noord-Ghana kennen de meesten niet. Als je geld hebt komt je familie langs om te vragen of ze wat kunnen krijgen voor iemand die naar het ziekenhuis moet, voor de kinderen die naar school moeten, etc. etc. Velen hebben weinig geld, dus je bent aangewezen op je familie en bekenden om de beetjes bij elkaar te sprokkelen. Zo overleef je. Heb je geen vrienden en familie, dan ben je ten dode opgeschreven. En als je dus geld hebt/een goede baan dan wordt je leeggezogen. Een Ghanese collega van rond de 28 zorgt voor 10 gezinsleden terwijl ze zelf geen vriend heeft of kinderen.

  • 15 Januari 2011 - 14:20

    Carlien:

    Geen blanke mannen met ghanese vrouwen? Heb helaas best een aantal sekstoeristen gespot, veelal oude mannetjes met veel te jonge meisjes...

  • 16 Januari 2011 - 13:37

    Lennart:

    @Carlien: hier aan de kust in Kenia zie je vooral oude vrouwen met jonge Kenianen...

    @Ruud: het systeem heeft ook voordelen he. Je hoeft niet te sparen, want als jij naar 't ziekenhuis moet betalen je vrienden en familie dat ;-) Heb hier een paar relaties tussen volunteers en Kenianen gezien. Loopt idd bijna nooit goed af.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Utrecht

Ruud

Actief sinds 01 April 2008
Verslag gelezen: 244
Totaal aantal bezoekers 53802

Voorgaande reizen:

01 Juli 2019 - 07 Augustus 2019

Tour-de-France 2019

04 April 2017 - 07 Augustus 2017

China: het land van de Chinezen

03 Juli 2014 - 01 Oktober 2014

Zwerftocht door zuid-west europa

03 Oktober 2011 - 23 December 2011

Nepal

23 September 2010 - 30 December 2010

Vrijwilligerswerk Ghana

12 April 2008 - 31 Mei 2008

Reis om de wereld in 49 dagen

Landen bezocht: