IJsklimmen - Reisverslag uit Fox Glacier, Nieuw Zeeland van Ruud - WaarBenJij.nu IJsklimmen - Reisverslag uit Fox Glacier, Nieuw Zeeland van Ruud - WaarBenJij.nu

IJsklimmen

Door: Ruud

Blijf op de hoogte en volg Ruud

06 Mei 2008 | Nieuw Zeeland, Fox Glacier

Dit wil ik jullie niet onthouden: het ijsklimmen was geweldig.

Met 1 zuid londenaar en 2 italianen van ijsschotsen afvallen...onevenaarbaar.

De sterke verhalen zal ik later aanvullen aangezien internetten hier in nieuw zeeland niet goed te doen is.

Kijk maar naar de foto's.


=============

Later toegevoegd:

De voorpret begon de avond daarvoor al: ik ontmoet die avond Joe waar ik die ochtend al een babbeltje mee gemaakt had. Joe is een rasechte Zuid Londenaar met tientallen piercings op/door/aan zijn hoofd. Wij praten over Nieuw Zeeland tot het moment komt met de vraag: ‘en wat doe jij dan morgen?’
‘Iceclimbing’ zeg ik
‘Bloody fuck all right mate, that will be two of us then’
Dus nog even verder gepraat over alle gevaren die kunnen optreden en het volgende moment staan we om 8 uur ‘s ochtends klaar voor vertrek tezamen met twee italianen die al 2 maanden aan het bergklimmen zijn.

Met alle spullen in een rugzak eerst uren langs de gletsjer lopen (oke, uurtje dan), vervolgens de ijsschoenen aan, helm op, handschoenen aan, scheenbeschermers, tok, ‘axes where we can kill the bloody tourist with’ (quote Joe), muts.

Na wat vingeroefeningen beginnen we aan onze eerste ijsmuur. De italianen klimmen als ijsgeiten de muur op. Joe en ik doen het was rustiger aan. Het is erg leuk, ook erg zwaar: met de punten van je voet hak je je vast in het ijs, met de bijl sla je in het ijs (of met de achterkant op je eigen bek zoals Joe dat in al zijn enthousiasme deed).

Verdere details over het klimmen zal ik jullie besparen, maar op een gegeven moment sla ik met volle kracht in het ijs, komt me daar die hele ijsmuur naar beneden zetten. Joe en de rest zie ik al onder mij wegrennen terwijl ik voel dat de wand, waarin ik gepind ben, naar mij toebuigd. …..nee grapje…ik sloeg hard in het ijs en het volgende moment voel ik een brok ijs ter grote van een tennisbal mijn bovenlip treffen. Normaal gesproken doet ijs de zwelling minderen maar in mijn geval splijtte het mijn lip in tweeen en stroomde een stortvloed aan bloed langs de ijswand naar beneden...eindresultaat: zulu-lip

Gelukkig is alles nu weer goed.

Na in totaal 8 uur bezig te zijn geweest arriveren wij met zijn vieren en twee begeleiders weer in het dorp waarna ik voorstel om een biertje te gaan drinken. Uiteindelijk zijn dit vier halve liters en wat sterke drank geworden en zie ik voor het eerst in mijn leven een dronken italiaan. Het EK van 2000 komt weer naar voren waar Nederland 3 penalties mist en van italie verliest…..met poolen heb ik deze italiaan echter helemaal ingemaakt dus daar had hij niet van terug. Uiteindelijk lallen we dat nederland en italie in de finale komen deze zomer en dat de beste zal winnen. Onze engelsman Joe die beweert dat engeland nooit iets heeft gewonnen in haar leven (engeland doet niet mee aan het EK), blijkt een uitstekende pooler te zijn en wordt nummer 1.

Rond elf uur ‘s avonds slenteren we brak terug naar het hotel, wetende dat ik de volgende morgen weer om 7 uur op moet staan om mijn laatste tocht naar Wellington te maken.

ps. Voor de voetbalfans: ik heb tot nu toe drie engelse voetbalfans gesproken. Het blijkt dat heel engeland Nederland supportert...dat is goed nieuws vind ik...wie weet helpt het...ehemmm

  • 06 Mei 2008 - 15:26

    Nell En Dick:

    Ruud, wat beleef jij een geweldige avonturen. Wanneer ik nog wat jonger was geweest was ik wel jaloers geweest, maar dat is nu over. Ik heb hoogtevrees dus dat bungi jumpen en in zo'n vliegtuigje te keer gaan, en aan een touwtje met een paar klimijzers tegen zo'n ijswand, respect hoor dat je dat allemaal gedaan hebt. Nog heel veel plezier de komende tijd, want je kunt daar ook geweldig raften.
    Groeten, Dick Verhoef

  • 07 Mei 2008 - 20:21

    Trees/kees/kids:

    wat tof om dit zo te kunnen zien en lezen, we genieten helemaal mee, maar wel veilig vanaf de stoel. Je hebt echt een unieke vakantie. groetjes

  • 09 Mei 2008 - 18:39

    Peter Leeuwis:

    He Ruud,

    Heb het een en ander eens doorgelezen. Kan me voorstellen dat jij 't super naar je zin hebt. Leuk om te lezen en om foto's te zien. Geniet er nog ff van.

    gr

    Peter

  • 13 Mei 2008 - 20:14

    Paul PJO:

    Ha die Ruud - bekijk je je mailbox nog wel eens, want ik verneem geen reacties op eerdere mails. Ik kan mij voorstellen dat avonturen op een gletsjer moeiteloos de prioriteit hebben, dus 'no hard feelings'.
    Op deze site ziet het er leuk uit wat je doet - ga zo door zou ik zeggen.
    Hartelijke groet, P

  • 15 Mei 2008 - 20:02

    Diny:

    Ruud, dank voor de fantastische foto's. Zal kijken of we wat kunnen gebruiken voor ons internet.
    Geniet en nog heel veel plezier !!

    Hartelijke groet, Diny

  • 18 Mei 2008 - 22:55

    Etienne Lucas:

    Ha die Ruud,

    Wat een fantastische avonturen beleef je daar! Ik lees regelmatig je berichten en geniet -helaas op grote afstand- met je mee. Nog heel veel plezier op de Fiji eilanden!

    Groeten,

    Etienne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Fox Glacier

Ruud

Actief sinds 01 April 2008
Verslag gelezen: 237
Totaal aantal bezoekers 53787

Voorgaande reizen:

01 Juli 2019 - 07 Augustus 2019

Tour-de-France 2019

04 April 2017 - 07 Augustus 2017

China: het land van de Chinezen

03 Juli 2014 - 01 Oktober 2014

Zwerftocht door zuid-west europa

03 Oktober 2011 - 23 December 2011

Nepal

23 September 2010 - 30 December 2010

Vrijwilligerswerk Ghana

12 April 2008 - 31 Mei 2008

Reis om de wereld in 49 dagen

Landen bezocht: